Fincsa-nindzsa

Nagyi kedvence 20. - Kakaós és fahéjas csiga

2013. augusztus 26. - fincsanindzsa

Még sosem sütöttem kelt tésztát, buktát vagy csigát, ezért picit féltem tőle. Pedig már vagy 5-7 éve őrizgetem anyukám – feltehetőleg a nagyim bevált receptjét, akik tudják mitől döglik a légy. Jöttünk haza a bevásárlásból és azon ötleteltünk, mit is süssük a barátainkkal szervezett piknikre, mire feldobtam az ötletet, ha úgyis sütünk bagettet, meg van egy csomó lekvárunk is, akkor miért ne legyen bukta. Aztán még tovább gondoltunk: a srácoknak buktát csinálunk, ma meg magunknak csigákat. Csak egy kérése volt a férjemnek: legyen annyi belőle, hogy holnap is tudjon reggelizni belőle. Kérése számomra narancs. :)

Hozzávalók (kb. 2 30x30as tepsihez)

50dkg liszt
7,5dkg olvasztott vaj
2 tojás sárgája
2.5dkg élesztő
3-4dl tej
kristálycukor
olaj
mazsola

kakaós és fahéjas cukor

Csak és kizárólag friss élesztőt vagyok hajlandó használni, ugyanis a porélesztőt képtelen vagyok felfuttatni, amit csak a keltek esetében kell megtenni. Ezért maradtam a bevált módszernél.

2dl tejet meglangyítottam egy kevés cukorral, majd belemorzsoltam az élesztőt és lefedve, a meleg konyhában felfuttattam. Vigyázzunk arra, hogy a tej se túl meleg, se túl langyos ne legyen, mert akkor kezdhetjük előről. Ha a tej égeti az ujjunk végét, várjunk egy picit vele és utána használjuk csak fel.

A liszthez adjuk a tojást, és a felolvasztott vajat is. Ha az élesztő felfutott, akkor jöjjön az is. Dagasztógéppel dagasszuk meg. Hosszú-hosszú ideig, 3-as fokozaton keverjük egészen addig, amíg csodálatos selymes lesz a tésztánk.

Amennyiben úgy látjuk, hogy a tészta még túl kemény, akkor bátran adjunk hozzá tejet. Nekem kb. még 2 decit vett fel, hogy csodásan lágy legyen. Kóstoljuk meg a tésztát, ésd ha nem elég édes, akkor egy kevés porcukorral javítsunk rajta, mert a kristály már nem fog elolvadni.

A legvégén keverjünk bele ízlés szerint mazsolát. Szerintem egy 10 dekát beletoltam alsó hangon.

Ha a tészta összeállt, egy kelesztőtálba tegyük át, a sütőt izzítsük be, egy picit nyissuk le az ajtaját, amivel kiválóan fel lehet melegíteni a kis konyhát. Ablak, ajtó becsuk és a tésztának kiváló szaunát varázsoltunk pillanatok alatt. A férjem ezt még tovább gondolta: a sütő elé rakott egy széket, arra ment a kelesztőtál és fél óra alatt olyan csodálatosan megkelt a tészta, hogy még a nagymamám is, aki egy főző-sütőzseni, büszke lett volna.

1_163.jpg

Mivel lecseréltem a gyúródeszkát egy szilikon gyúrólapra, kis túlzással megváltozott az életem :)

A gyúrólapot egy picit olajozzuk be, meg a kezünket is, és gyúrjuk át a tésztát alaposan. Szedjük két részre, mert sokkal könnyebben boldogulunk vele. Elméletileg sodrófával kell nagyon vékonyra nyújtani, de nekem a tenyérrel való lapogatás sokkal jobban bejött, ha már úgyis tiszta olaj volt a kezem. Téglalap alakúra nyújtsunk, - amilyen nagyra csak engedi a tészta - hiszen fel kell tekernünk a csigákat.

Drága férjecském közben kikevert egy jó adag kakaós és fahéjas cukrot is, hiszen mindkét félét kellett sütnünk. Jó alaposan megszúrtam kakaóval / fahéjjal, ismét beolajoztam a praclim, és óvatosan és amilyen szorosan csak lehet – hogy sok-sok réteget kapjunk – felcsavartam az egészet. Végül a hengert kb. 2 ujjnyi vastagságúra felszeltem és egy sütőpapírral kibélelt tepsiben 1 centi távolságra elhelyeztem őket. Nem kell megkenni a tészta közét, hiszen mind a tészta alját és az ujjunkat is megkentük a használat közben, amitől kellően olajos lett a tészta.

2_116.jpg

3_76.jpg

A tésztát hagyjuk kb. fél órát állni, mielőtt betesszük a sütőbe, addig is kel egy keveset.

A sütőt melegítsük elő 175 fokra, és kb 30 perc alatt süssük aranybarnára.

Szerencsétlen kakaósok torzszülöttek lettek, mert nem húztam őket elég szorosra. Azonban jó hír! Szinte alig folyt ki a cukros cuccból és égett a sütőpapírra.

4_57.jpg

5_23.jpg

6_18.jpg

Miután megsült, a sütőpapírral együtt azonnal szedjük ki a tepsiből, és ha szabad kézzel nem megy, egy kés segítségével válasszuk szét a csigákat.

Mielőtt vadul befalnánk a fél tepsivel – mert ez ugyebár nem lehetetlen csoda – várjunk egy picit, mert a forró kelt tészta szuperül meg tudja ülni a gyomrunkat.

Drágám egyetlen kérdése az volt miután megnyalta mind a 10 ujját: Vaníliaöntet nem készült hozzá?

7_10.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fincsa-nindzsa.blog.hu/api/trackback/id/tr475475070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mrs gyrmur 2013.08.27. 08:36:34

Olvastam, hogy csak friss élesztőt használsz. Legtöbbet én is. Azt szoktam csinálni, hogy mikor veszek egy nagyobbacska adagot (4-5 db), elfelezem őket és beteszem a mélyhűtőbe, nagyon jól bírja.

zsuzska60 2013.08.27. 12:09:57

véletlenül nem 5 dkg élesztőt használtál?
Javasolnám, hogy a megsült csigákat kiszedés előtt locsold meg egy kis vaníliás tejjel, finom lesz tőle (1 tepsihez 1-1,5 dl tej). Én kanállal szoktam rámerni.

Judit Fosztó 2013.08.28. 06:56:17

Fél adagot csináltam,de megjöttek Ancóék és hamar elfogyott,Nagyon finom lett,köszönjük az újabb finom receptet.Pusszantás
süti beállítások módosítása