Fincsa-nindzsa

Hogyan készíti Anyukám a mákosgubát?

2016. február 21. - fincsanindzsa

Tegnap reggel beültem az irodában levő asztalomhoz és rám tört a kínzó vágy, hogy én most úgy ennék egy kis mákos gubát. És hogy ez milyen szuper is lesz este. Még szerencse, hogy kimondtam ezt a bűvös szót, hogy este, ugyanis ha nem tettem volna, egész nap elkalandoznak a gondolataim és ha lett volna szabad időm ebédszünetben, addig járom a környező étkezdéket, vagy lesem a pizzarendelős oldalakat, amíg meg nem szerzem magamnak. De így békében telt a napom és este, természetesen jó későn, de elkészült a MÁKOS GUBA. Emlékeim szerint legutóbb a kolis éveim alatt csináltam, természetesen akkor is giga fazéknyit, ami pár nap alatt el is fogyott, de hát majdnem az is 10 éve volt :) Nagy adagot készítettem, nyugodtan mondhatom, hogy inkább 5-6 főre. Olcsó, gyors és nem utolsó sorban gyermekkoridéző a hangulata.

Hozzávalók

10 kifli
0,8dl - 1 liter forró tej
300g darált mák porcukorral összekeverve
1 reszelt citrom héja

A feladvány nehéz: Kezdjük azzal, hogy egy jó nagy levesfőző lábosra lesz hozzá szükség. A kiflit kb. centis vastagságúra szeleteljük fel, közben a tejet forraljuk fel. A mákot daráljuk le, porcukorral, hiszen így nem fog a darálóba ragadni. Reszeltjk hozzá egy citrom héját is, az ízhatás fokozása érdekében. Ha tényleg autentikusra akarjátok csinálni, eszetekbe ne jusson bolti cukrozott darált mákot venni!!! 

1_274.jpg

A kiflire szórjuk a mákot, rázzuk össze egy kicsit, majd a forró tejet öntsük rá apránként és keverjük össze óvatosan, esetleg a fedőt az edényre téve jól össze tudjuk forgatni. Figyeljünk arra, hogy a kifliket alaposan áztassa el mindenhol a tej. Ez az aranyszabály. Ám azért javaslom a tejet apránként hozzáadagolni, mert az sem túl szívderítő élmény, ha a kiflit szétáztatja a tej.

3_164.jpg

 

4_125.jpg

Érdekes tapasztalat, hogy amilyen édesnek tűnt a cukrozott mák, azért még egy evőkanál porcukrot tettem hozzá, hogy elérjen a kellő édességet.

5_69.jpg

Lehet hozzá vaníliasodót készíteni, de mivel erre már nem volt időm tegnap, le is maradt a repertoárból.

 6_47.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://fincsa-nindzsa.blog.hu/api/trackback/id/tr255294642

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A mákosgubárúl 2013.05.12. 03:15:43

Na, amíg ez a tökkelütött malac összebarkácsolja a cikkjét kötéllaciról, vagy bablevesesmarinéniről, vagy torgyánpubiról, vagy matuskaszilvióról, vagy gobbihildáról, vagy karabennemsziről, vagy a nagyvilágifőcsőről, vagy a hétszünyűkapanyányimonyókról,...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2013.05.11. 22:54:07

Ez az egyik kaja a kettőből, amit pasi létemre meg tudok csinálni :D
(Érdekes egyébként, hogy 5 kiflinek nem elég fél liter tej, inkább 7-8 deci kell)

kifordított nagyanyó 2013.05.12. 00:13:17

Porcukrot csak a menzán adott mákos tésztában szeretem.
Amúgy kristálycukor.
Én ezt szoktam meg.
A cukrot össze kell keverni a mákkal előtte.
A kiflire a tej-jó sok-aztán rá a sok mák cukor keverék,esetleg még rá némi tej.
És lesz rengeteg elázott kifli.
Meg elázott mák.
Így a mák se lesz száraz.És a cukor feloldódik.
Csak a sok mák megdolgoztatja a gyomrot.
De viszont tényleg nagyon finom.:P

bioLarzen 2013.05.12. 00:45:59

@kifordított nagyanyó: Szintén: kajára (guba, mákos tészta, túrógombóc, túrós tészta/csausza, stb...) csakis kristálycukor. A cukor nekem nem csak íz- , de audioélmény is :)

bio

vitéz Beverneky (törölt) 2013.05.12. 09:29:31

tisztelt, szakáts úr (asszony) amig ezt az elegyet kivajazott edényben nem sütöd meg, ez nem mákosguba, hanem úgyhívják mifelénk, hogy MOSLÉK!!!

PiBá 2013.05.12. 09:48:35

Van a boltban darált mák is, olyan, amiben semmi cukor nincs.
Vaníliasodó? Szerintem az a sütött verzióhoz passzol inkább.

vitéz Beverneky: Ha már minősítünk. a nem sütött verzió szerintem finom, a sütött meg maga a BORZALOM! Lehet, hogy ízlést nem kellene ilyen formában minősíteni?

rezsoatya (törölt) 2013.05.12. 10:11:08

@Kőmíves Kelemen: mint az egyszeri fiatal feleseg: "dragam, en ket dolgot tudok nagyon jol csinalni: a makosgubat es a bablevest!" Mire a ferj: "es ez most melyik?" :D

A cikkhez: van meg egy aranyszabaly!
A -ban, -ben ragozas... :-P
(daralo hianyaba (!) - visitok! )

@vitéz Beverneky: vitez Ur! Onnek igaza van!

fincsanindzsa 2013.05.12. 11:35:47

@rezsoatya: Köszi az észrevételt, korrigáltam.

kifordított nagyanyó 2013.05.13. 10:57:33

@bioLarzen: Pontosan.

@vitéz Beverneky: Olyat hallottam,hogy a fiflit megpirítani.
Meg még valamit csinálni.
De mi így szeretjük ahogy most van.:P

A hóvirágtortát nem kell megsütni.
Az asszony meg megsüti,mert neki fura a tojáshab csak úgy magában "nyersen" a tetején.

vitéz Beverneky (törölt) 2013.05.13. 16:38:14

@kifordított nagyanyó: Persze izlés kérdése és ezen nem is vitatkozom.
De ha utána olvasol szakácskönyv, internet, Nem véletlen, hogy 90% megsüti!
Próbáld ki mikor a teteje ropog a belseje puha ÉS a megsült cukros máknak is más az íze mint az áztatotté. :P

vitéz Beverneky (törölt) 2013.05.13. 16:41:04

@kifordított nagyanyó: Különben meg már Te is megteheted, rezsi csökkentés van! :~

kifordított nagyanyó 2013.05.13. 18:51:57

@vitéz Beverneky: Csak nincs melóm.:((
Viszont kiflit tudok hozatni ingyen.

kifordított nagyanyó 2013.05.13. 18:54:32

@vitéz Beverneky: Nagyjából ezt mondta asszony.
Olajban megpirítani és a mákozás tejezés után megsütni.
Én úgy szeretem és szoktam meg hogy jól eláztatom az egészet.
Már régen pékségben dolgoztam,mikor megtudtam amúgy,hogy ez karácsonyi étel is,bejgli helyett.

Tina0611 2013.05.16. 08:43:57

Mi zsíron pirítjuk a kiflikarikákat, világosbarnára, majd leöntjük tejjel, gyorsan lefedjük, átpároljuk. A mákot és porcukrot tálaláskor szórjuk rá. Isteni a tejes pirított kifli, egyik kicsit ropogósabb, másik puhább, mindig a csücske volt a kedvencem.
süti beállítások módosítása