Fincsa-nindzsa

Töltött mézespuszedli

2021. december 19. - fincsanindzsa

Nekem az idei év nagy kedvence újra a mákos bejgli lett és a töltött mézespuszi. Eddig még csak sima méziket készítettem, de ez valahogy idén nekem jobban tetszett. Ha nem ragaszkodsz a töltötthöz, akkor ezt a több évtizede minden évben tesztelt mézeskalács receptet javaslom a keresztanyámtól, aki biztosan mindig puha lesz: 

https://fincsa-nindzsa.blog.hu/2013/01/02/mezeskalacs_934

A töltött mézespuszi a péksuliban az egyik gyakorlati vizsgafeladat volt, így most már ebben is elég nagy rutint szereztem, mert idén már 4szer tutira lesütöttem.

Ebből a mennyiségből kb 4 sűrűn pakolt gáztepsinyi mennyiség készült: (de lehet, hogy öt, ki számolja pontosan :))

75dkg liszt
26dkg vaj
20dkg eritrit
3 tojás sárgája
22dkg méz
4.5g szódabikarbóna
1dl viz

+szilvalekvár a töltéshez
+ tojássárgája a kenéshez (nem hisztaminosoknak mehet az egész tojás persze)

 

img_1159.JPG

A vajat olvasszuk fel, majd a liszten kívül minden anyagot alaposan keverjünk össze, végül a lisztet is dolgozzuk hozzá és addig gyúrjuk a tésztát, míg a homogén szerkezete ki nem alakul. A mézes tésztát hűvös helyen 1 napig érleljük, pihentetjük. (Én direkt megpróbáltam egy sütést kb 1-2 óra pihentetés után feldolgozni, de nem lesz jó, mert nagyon törik még a tészta. Az ideális a másnapos tészta, de sütöttem olyat is, ami egy hetet pihent a hűtőben. Az is jó, de ott a nyújtásnál sokkal jobban kell figyelni.)

Formázás:

A tésztát kivesszük a hűtőből. Én szeretem néhány órát szobahőmérsékleten pihentetni és csak utána átgyúrni alaposan.

A titka a szép sima felületnek, hogy sütőpapírral feledjük a tésztát és úgy hengereljük kb 5mm vastagságúra, miután alaposan megpuhítottuk, különben a tésztánk törni fog. A fodros kiszúróval a legszebb szaggatni, de nekem sajnos csak ilyen nyomi virágformáim voltak, ám így is szép lett. A tésztát kis nyújtófával megnyújtjuk. Az enyémet pont körbeéri -  de ha csak nagy nyújtófával dolgoztok, kb. 25-30%kal legyen hosszabb a tészta a végleges méretében, mint az eredetileg kiszúrt forma. A tészta közepét nyomózsákkal töltsük. (lásd a képen)

img_1112.jpg

Ha megtöltöttük a tésztát, hajtsuk félbe, a széleit alaposan nyomkodjuk meg, hogy ne folyjon ki belőle a szilvalekvár. Fordítsuk meg, hogy a szebbik felével süljön és úgy kenjük le a felületét vékonyan tojással.

10-12 perc alatt 190 fokos sütőben süssük meg. Tapasztaljuk ki, mi a legjobb a tésztának mert és 180 és 200 fok között próbáltam, de a 190 tűnt a legjobbnak, mert nem szeretem ha túlságosan megpirul a tésztám. 

Utóirat:

Arra figyeljünk, hogy ne deformáljuk a tésztát és hiányos tésztadarabot ne szúrjunk ki, inkább gyúrjuk össze a tésztát. 

Ha lezárjuk a tészta szélét, ne alakítsunk ki peremet, mert akkor könnyen szétnyílik.

Alaposan nyomkodjuk le a tészta szélét, különben szétnyílik.

Ne tegyünk bele eszméletlenül sok lekvárt, mert kifolyik, a tészta pedig szétreped. Úgyis kitapasztaljuk pár töltés után, mit bír el a tésztánk.

Lekvárból inkább a sűrűbbet válasszuk, mert a vizesebből lepárolog a víz és alig érezzük benne a lekvárt ha megsül. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fincsa-nindzsa.blog.hu/api/trackback/id/tr316787674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása