Fincsa-nindzsa

Fahéjas-kardamomos fonat

2021. január 03. - fincsanindzsa

Időközönként vannak mumusaim. Tavaly a babka volt, idénre áthoztam a svéd-finn remeket, a kanelbullart, viszont az előszeleként kipróbáltam ezt a fonott csigát, amivel szintén régóta szemezgettem. A legviccesebb az, hogy élek-halok a pihe-puha és fahéjas kelt tésztákért és ezért sem értem, minek húztam az időt. Bár, ha racionálisan nézem, akkor legalább nem híztam tőle még plusz 5 kilót. :)

Idén sokkal több újdonságot fogok kipróbálni, mint tavaly, mert ez visz előre. Még a nyár során láttam fit_cinnamontomi oldalán Zellei Tündi lisztjeit, amit szintén csak kerülgetek, mert ugye a BL55-tel sokkal könnyebb dolgozni. Most viszont tudatosan az egyik ch-csökkentett lisztkeverékét akartam felhasználni a sütihez.

Ahogy elkezdtem dolgozni a tésztával, egyre inkább megtetszett. a cseppet diós íze, vagy az, hogy mennyire könnyű vele dolgozni. Nem kell előszedni a dagasztáshoz Icát, hanem kézzel, pár perc alatt egy homogén tésztát tudok gyúrni belőle. Fogyasztás után pedig egy újabb két piros pontot kapott: 3-4 csiga után sem kaptam kajakómát, valamint olyan pihe-puha lett, mint a kovászos csigát. Ez szerintem jelent valamit. :)

Kb. 10-11 fonatot csináltam, ha jobban odafigyelve vágom a csíkokat, lehetett volna belőle 12 is.

Hozzávalók:

A tésztához:
300g Zellei Tündi lisztkeverék (https://zelleitundi.hu/termek/zellei-tundi-csokkentett-szenhidrattartalmu-teljes-kiorlesu-lisztkeverek-1kg/) - legközelebb a kelt tésztás verziót próbálom ki)
1 tojás
13dkg vaj
60g cukor
egy csipet só
1,4dl tej (kezdjük csak 1 decivel)
12g élesztő 
(+1 tojás a lekenéshez)

A töltelékhez:
15-17dkg vaj
20dkg cukor
3 ek. fahéj
1 ek. kardamom
1tk. gyömbér

A sziruphoz:
25g kristálycukor
25g víz

fullsizerender_9.jpg

A tejet melegítsük fel, adjunk hozzá egy kevés cukrot majd morzsoljuk bele az élesztőt. Kb 5-10 percig hagyjuk pihenni, közben keverjük ki a fűszerkeveréket. Az általam megadott arányok természetesen változtathatók, sőt, ha jobban tetszik, akkor csak fahéjjal ízesítsd.

Kezdjük összedolgozni a kimért hozzávalókat. A vaj puha, szobahőmérsékletű legyen, hogy könnyen tudjunk vele dolgozni. Ne nyúzzuk nagyon a tésztát, mert ha túl sokáig dolgozzuk, akkor szirmokra válik szét. Pár perc alatt egy homogén tésztát tudunk belőle gyúrni, majd meleg helyen kelesszük kb 45-60 percig. 

Imádok gasztro-motyókat kapni, és alig vártam hogy a karácsonyi új szerzeményemet, az új szilikon "gyúródeszkám" felavathassam. Van rajta vonalzó, tortaméretezés, szóval tiszta buli.

Nekem kb 45x30asra sikerült kinyújtani a tésztát, de nem is a nagysága, hanem a vastagsága a fontosabb. Kb. 3 mm vastagságú legyen amivel még könnyen tudunk bánni.

A töltelékhez a vajat megolvasztjuk, majd összekeverjük a fűszeres cukorral. Ezt egy szilikonspatulával egyenletesen oszlassunk el a tésztán. Ha nem elég a cukor rá, keverjünk be egy keveset a fűszerkeverékkel és szórjuk a hiányzó részekre. Van egy apró kis trükköm, hogy ne peregjen le a cukor a tésztáról, miközben dolgozom vele, ezért a viráglocsoló spraybe töltött vízzel picit befújom. (Ezt használom a kenyérsütéshez is).

Most pedig meg kell hajtogatnunk a tésztánkat:

A hosszabbik felével kell dolgoznunk. Képzeletben harmadoljuk el a tésztát, majd jobbról és balról is hajtsuk be a tésztát, hogy az alsó és a felső harmad fedje egymást, így kb 10-12 centis, háromrétegű tésztát fogunk kapni. 

Vágjunk belőle 3,5-4 centi széles csíkokat. A csíkok mindegyikébe 2 hosszanti vágást kell ejteni, úgy hogy három egyforma vastag csíkot kapjunk, viszont a tészta felső részén a tészták kb 1 centis részen egybe maradjanak, hiszen fonnunk kell őket. 

fullsizerender_7.jpg

Ha összefontuk őket, a két végénél fogva készítsünk belőle egy "koszorút", majd helyezzük bele a muffinformába. Ha szilikonformát használunk, akkor nem kell megvajazni, viszont a fém forma igényel egy minimális vajazást. Kenjük le tojással.

img_9280.jpg

A sütőt 180 fokra melegítsük elő, és kb 15-20 perc (nekem 17 lett) alatt süssük aranybarnára.

Közben a vizet és cukrot forraljuk fel, folyamatos kevergetés mellett és a frissensült, forró fonatkákat kenjük meg vele azonnal. 

Szedjük ki őket a muffinformákból, mert ahogy hűl, a párától könnyen visszapuhulhat a tészta.

Tejjel isteni finom!

fullsizerender_8.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fincsa-nindzsa.blog.hu/api/trackback/id/tr6416370018

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása