Fincsa-nindzsa

Low waste a konyhában, avagy a fenntartható városi lét

2021. június 27. - fincsanindzsa

Ez most nem főzés, viszont szívesen megosztanám Veletek néhány gondolatomat, hogyan próbálom tehermentesíteni a konyhámat és egy fenntarthatóbb életet élni. Pár ehhez hasonló bejegyzéssel jövök még az elkövetkező hetekben.

Én, az örök nyughatatlan, állandó felfedezésben vagyok. Menetrendszerűen kapom meg a pasimtól, hogy hajnali ötkor ki az a félkegyelmű, akivel már chatelek. Általában már gondolat-hegyekkel és tudásszomjjal ébredek és olvasok, haladok egyik cikkról a másikra. Én vagyok az a lány, akinél vagy 80 oldal van nyitva párhuzamosan.

Mindig is igyekeztem óvni a környezetem, azonban tavaly a covid 1 alatt túlságosan sok időm volt, így amit lehetett megreformáltam. Kicsi volt az albérletünk, de igyekszem jól racionalizálni és mindennek megtalálni a helyét. Most azért sokkal könnyebb a helyzet, mert egy közel kétszer akkorába költöztünk, szellős terekkel, nagy szekrényekkel, ami mindent elnyel, ám a szokásokon nem változtattam, sőt, talán még inkább próbálom "strerilen" tartani a környezetem.

img_2807.jpeg

Erre megvan egy rutinom, amit rendszeresen követek.

Negyedévente átválogatom a ruháim, könyveim és amit nem használok, bezsákolom, amihez 2 évig hozzá se nyúlok elajándékozom, eladom vagy be szoktam vinni a közeli munkásotthonba. A könyveknek pedig az öregek otthonában kifejezetten szoktak örülni. (A legújabb felfedezések a Nagycsaládosok Országos Szövegsége, akikhez ruhákat és bútorokat is el lehet juttatni - vedd fel a kapcsolatot a helyi kirendeltséggel)

Szépen apránként kúszott be az életünkbe a tudatosság. Mint ahogy sokan mások, én is a szelektív hulladékgyűjtéssel kezdtem. Aztán jött a kulacs, a vászontáska, a zöldséges zsák a bevásárláshoz, a befőttesüvegekben tárolt csomagolásmentes termékek - már csak néhány alapanyag, mint a cukor, liszt, olaj, tészta érkezik csomagolásban, a liszten kívül mindent le fogok cserélni idővel (a lisztet most 5 kilós kiszerelésben veszem, venném én 10ben is, de ilyen kiszerelésben már nem csomagolják. 

Ennek az életformának épp az a lényege, hogy nem azonnal kell átállnunk és sok-sok pénzt költenünk menő környezetkímélő eszközökre, mert az megint csak a fogyasztói társadalom körhintájára vált állandó jegyet. Hanem szépen használjuk el, amink van, nézzük meg, mindent szükséges-e helyettesítenünk új termékkel vagy meg tudjuk-e oldani másképp: pl. a papírtörlőkendőt szívből gyűlölöm, de most is kaptunk egyet, amit tök jó, mert néha tényleg jó, de helyette mosogatórongyot használtam. Ami még mindig csak egy köztes megoldás, hiszen műanyag. Viszont mostanában minden héten kimosom ezeket is és az élettartamát meg tudom nyújtani ezzel úgy tűnik.

Már látok olyan pamut ruhákat a szekrényben, ami még a tavaszi/nyári szezont kiszolgálja, utána viszont belőle lesz a törlőrongyunk. Hiszen nem kér enni, ha elhasználódik, akkor bedobom a mosógépbe és kimosom a ruhákkal / törölközőkkel / bármivel együtt, szennyezettségtől függően.

Talán csomagolás szempontjából egy dologról nem tudok lemondani és az az ikeás "patentolós" műanyag zacsi. Nálam ez sem egyszer használatos, hanem addig van forgalomban, amíg el nem szakad, ki nem lyukad. Mivel masszív anyagból van, ezért ez jó sokáig az életem része. Például a kutyámnak, Rafának ebben porciózom ki a nyers ételét és fagyasztom le, hogy csak elő kelljen kapni és másnap reggelire tálalhassam is. Fagyasztásnál kiváló, a kiürült műanyag túrós dobozokkal együtt - A Garabonciás túró dobozra gondolok. Ugyan műanyag, de komolyan strapabíróbb mint az ikea ikonikus kék fedelű ételhordója, amiből mindenkinél tutira lapul legalább egy otthon. Zseniálisan zár, nem folyik ki belőle a leves, így ha irodában dolgozom, csak bedobom a táskába és garantáltan nem lesz kajamaradékos a táskám. két adag étel fagyasztására alkalmas, szuperül egymásba lehet őket tenni, így ki helyet foglal. - 3 fakkos a fagyasztónk is, de a dobozokkal és a patentolós ikeás zacsi praktikussága miatt kb 10-15 kilo gyümölcsöt tudtam belezsúfolni, plusz a kutyának 3 heti étele is könnyedén elfér benne. Szóval a műanyag is lehet hosszú életű. A műanyag hackelésbe egy nem túl tudatost választottam: szoktam sous vide-álni és ha marad egy-egy adag péksüti, kelt csiga, akkor vákuumfóliázom és úgy fagyasztom. Így sokkal tovább megőrzi az állagát, nem ülnek ki rá a jégkristályok, hiszen levegőmentesen garantálom a tartósságát. Ebből csak olyan ételeknél csinálok rendszert, ahol tudom, hogy valószínűleg sokáig bent lesz a fagyasztóban. Ezeket sem dobom el az első használat után, hanem simán fel tudom használni többször egy alapos mosás után.

aca3ae0e-4bfc-4001-897c-eca2fccb9621.jpeg

Nincs kronológiai sorrend, sem ajánlási, de az alábbiakat vezettem be. Sokat biztosan már ti is alkalmaztok:

- mindig használok fedőt ha főzök valamit
- a kenyeret egy speciális vászonzsákban tárolom, így 3-4 nap múlva is ugyanolyan friss marad

img_4206.jpeg
- csomagolásmentes boltban vásárolok (tök szupi, mert anyukám egy ilyenben dolgozik, így 20% kedvezménnyel vásárolhatok :))
- a magvakat, rizst és egyebeket befőttesüvegben tárolom a szekrényben
- szálas teát használok a filteres helyett
- lekvárfőzéskor a léből szörpöt csinálok és ezt üvegekbe töltöm
- papírtörlő helyett rongyot használok
- a szivacs helyett kókuszrostos szivacsot használok, de ha elfogy, akkor luffaszivacsot fogok venni, mert a kókuszrostos sokkal több mosogatószert igényel (itt maradtam a végi szivacsnál végül, mert a kókuszrostos sokkal több mosogatószert szívott fel, a luffával meg annyira nem tudtam megbarátkozni - ő még lehet, hogy kap egyújabb esélyt. 
- szívószálat nem használok, bár a fotózások miatt vettem egy bambusz és egy fém verziót, ami hosszú életű
- kulacsot használok a vízhez, a scitecnél vettem egy 1.8l-est, így napi kétszer kell csak megtöltenem és azzal járok mindenhova, amin a kollégák jót mosolyogtak, aztán többen követték a példám és beszerezték maguknak
- megtervezem a következő hét étlapját és csak a szükséges alapanyagokat vásárolom meg, heti egyszer a piacon, ahol a műanyagzacskók helyett évek óta a vászonszütyőimmel megyek
- sütéshez előszeretettel használok jénait, mert az üveget sokkal könnyen tisztán tartani és ha leég benne valami, nekieshetek fémszivaccsal, amit ha elfárad természetes sörtéjű kefére cserélek majd le
- mivel sokat sütök, nálam a sütőpapír nagyon gyorsan fogy - talán az egyik leggyorsabban fogyó termék - így átváltottam egy erős textil verzióra, ami könnyen tisztán tudok tartani és szerintem hosszú évekig tudok használni. (Amit vettem, olyan nagy, hogy kettő tudom vágni, így kb 6-700 forintra jött ki egy lap.
- mindig nagy kiszerelésű mosogatószert vásárolok, sőt volt idő, amikor a szomszéd 5 literes üvegben hozta és úgy még kevesebb szemetet termeltem vele. Nem túl gazdaságos mennyiséges tudok a flakonból nyomni a szivacsra, így a régről maradt arckrém pumpás üvegbe töltöttem át őket, ami keveset adagol, de bőven elegendő mennyiséget, hogy ne ússzak a mosogatószerben.
mosogatószer 2.0 - átálltam a Biobubira, amit nagyon szeretek. Nem habzik túlságosan, viszont nem kell belőle sokat használni és a legjobb benne, ha kiürül, akkor visszaváltják, ergo nem terhelem a környezetet egy újabb műanyag flakonnal. (mivel a padlótiszítót és a mosószert is tőlük veszem, így 3 legyet ütök egy csapásra)
- ugyanez igaz a zsíroldóra is, ami kupakos és koncentrátum alapvetően. Ezt spricnis üvegbe töltöttem és néhány fújás elég a zsír eltávolítására. 
- túrót mindig műanyag dobozban veszem - a Garabonciás túrónak elképesztően jó a doboza - mert jól záródó, jól mikrózható, és addig használom, amíg el nem törik. Van belőle forgalomban kb 10 darab, így könnyen ki tudom benne csomagolni az ebédünket, hiszen szemmértékre látom mennyi egy adag, így amit lefőzök hétvégén, ki tudom porciózni. Ha megadott mennyiségeket eszem, tök egyszerű csak kikapni a hűtőből, bedobni a táskába és indulhat is vele a nap. Egyedül a fagyasztásnál kell vele óvatosan bánni, hiszen a műanyag megmerevedik és törékennyé válik, így fagylalt tárolására nem az igazi, ugyanis kanalazáskor simán el tudom törni a dobozt. Szerintem van olyan dobozom, ami 3-4 éve forgalomban van és a vicc, hogy az ikeás dobozok hamarabb elhasználódtak mint ezek a műanyagok, így már évek óta nem veszek tárolódobozokat, csak ezeket használom. 
- a sütőlapot befedő makacs szennyeződést szódabikarbónával fedem be, és küzdelem nélkül gyorsan eltávolítható.
- ecetből és benne kb 5-6 napig "érlelt" citromhéjból általános tisztítót készítettem, ami vízkőre, a sütő tisztítására szódabikarbónával kiváló. 

Ami nem konyha, cserébe jó ötlet vagy infó:
- ha van rá mód, online jegyet vásároljatok
- mint megtudtam a fogkrémeken, krémeket az 5M a mikroműanyag méretét jelenti, nem azt hogy 5 méter termék van a csomagban (sosem értettem gyerekként hogy lehet 5 méter a 400ml-s testápolóban és a 30 ml-s arckérmben is)
- csak akkor vásároljunk újat, ha tényleg szükség van rá
- javíttasd meg, de cseréld (komolyan gondolkoztam egy új hűtőn, de amíg tizedannyiért meg tudja csinálni a szerelő, addig nem áldozok rá)
- annyi okos applikáció van, oda készítsetek jegyzeteket és akkor a bevásárlási lista is tutira nálatok lesz. (Én a Cozit használom, a naptár és a bevásilista funkciója miatt, meg a privi teendőkhöz, sőt osztható, így a velünk együtt élők is hozzáférhetnek, a To doist-ot pedig a munkához kapcsolódó tennivalókhoz.) - ugyan naplót írok - bár ebben is elektronikusra tértem át, hogy el tudjam olvasni az írásom -, viszont idén az Évrendezőt is online töltöttem ki.
- ha tönkrementek az izzóink, a www.electro-coord.hu weboldalon találtok a használt elemhez hasonló átvételi pontokat.
- üveget a szelektívesben dobjunk, vagy kérdezzük meg az ismerőseinket, aki lekvárt, befőttet főznek, hogy szükségük van-e rá.
- sminklemosáshoz a vattapamacsot arctisztító kendőre cserélhetjük, ezt épp most léptem meg. Ha benne marad a smink, akkor főzzük ki forró vízben.
- újság előfizetést online vegyünk
- használjunk porzsák nélküli porszívót
- a műanyag fogkefe helyett lehet fából készültet
- szappant a tusfürdő helyett (a kézműves tuti nem szárítja a bőrt)

Amit idén szeretnék bevezetni, de nem feltétlenül csak gasztrós:
- ha picit többet főzök és nem akarunk valamiből 3-4 napig enni, a környékünkön levő Enni adok dobozba szeretnék egy-egy adagot hagyni, hadd jusson az utcán élő embereknek néhány finom falat. 
- Budaörsön van egy Biobubi mosószeres, akik visszaváltható palackokban jutatják el nekünk a mosószert és szappant, majd a kövi vásárláskor a műanyagflakon helyett kapsz egy utántöltött adagot 1 és 5 literes verzióban. 1 literes a tesztverzió és ha elégedett vagy vele, akkor tudsz venni 5 literest. - március óta használom és az összes terméküket imádom. 
- a Creptonál lehet papírdobozban kapni wcpapírt, ahol egy tekercsen kétszer akkora papírmennyiség van mint a normál tekercseken. Nem elhanyagolható mennyiségű műanyagtól tudja az ember a környezetét megkímélni.
- mivel sok papírzsepit használok, képes vagyok egy 100as csomagot 2 nap alatt elfújni, így úgy döntöttem, visszaállok a gyerekkorom rongyzsepijeire. Nem mondom, hogy mindenhol, de nekem ez belefér. Pl. az intim kelyhet vagy mosható betétet, vagy a számomra legújabbat: mosható wcpapírt azért mellőzöm, ezek nagyon távol állnak tőlem. 
- beiratkozni a könyvtárba és tényleg csak azokat a könyveket megvenni, amik igazán érdekesek és tudom, hogy újra forgatom őket.
- mindenmentesre cserélni a krémeket, fogkrémet - ez is megtörtént és imádom. 

Persze van egy csomó dolog, amit jó, ha házilag készítünk el, azonban mindig érdemes mérlegelni, hogy azért a néhány szappanért érdemes-e beruházni az eszközökre, maró anyaggal kell dolgozni és aki nem tudja hogy kell csinálni, nagyobb kárt okozhat vele, mintha megvenné készen, hazai kisvállalkozásokat támogatva. Nekem pl a személyes nagy kedvencem az Artnatura, aki műanyag tubusokban forgalmazza a termékeinek nagy részét.


Ez a néhány apróság jutott az eszembe, ami picit távol áll a főzőcskétől és a finomságok készítésétől, azonban mégiscsak azt gondolom, hogy van helye nemcsak az én konyhámban. 

Bízok benne, hogy néhány újdonsággal szolgálhattam és ki fogtok próbálni ezt-azt.

A bejegyzés trackback címe:

https://fincsa-nindzsa.blog.hu/api/trackback/id/tr1216371992

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása