Fincsa-nindzsa

Hisztamin intolerancia

2021. október 29. - fincsanindzsa

Talán az egyik legnagyobb megkönnyebbülést hozta az életembe az a hír, hogy a magas hisztamintartalmú ételek és én, nem vagyunk jó barátságban. Nagyon nem.

Ez nem egy ételallergia, bár a tünetekből a laikusok, mint például én is, erre gondolnék azonnal. Már hittem magam gluténérzékenynek, de a laktózzal és kazeinnal is meggyűlt az évek során a bajom, de végül ezek sem hozták a megváltást.

Rettenetesen sok lemondással jár, teljesen át kell alakítani az addig étkezési szokásokat. 

Nem ehetek tojásfehérjét, paradicsomot, kakaót, glutént, tejterméket, lazacot, földimogyorót, hüvelyeseket, tofut és még egy csomó minden mást sem, de már ez is bőven leredukálja a lehetőségeket. Egy darabig húst is csak akkor fogyasztok, ha megkívánom és egyelőre ez heti 1-2 alkalommal fordul elő, a marhát választva. Valahogy a csirke még egyáltalán nem csúszik.

Rettenetes pánikban voltam, hogy én, aki kb. 8 éve tojást eszik minden reggelire paradicsommal, hogy fogja túlélni a mindennapokat ezek után. Persze napokig a netet, az instát bújtam infók, ételek után. Érdekes módon, elég kevés igazán guszta receptet találtam, így elhatároztam, ha a kedvenceimről le is kell mondanom, akkor is gusztusos, finom ételeket fogok készíteni. Megtanulom, hogyan tudok mindent hisztamin-kompatibilissé varázsolni, ötleteket adva a hasonló sorstársaknak is. Kiderült, hogy egy kedves ismerősöm már másfél éve ezen a diétán él, így tőle is kértem tanácsokat, hogy bölcsebb fejjel mire is figyeljek, én, a zöldfülű.

Ha valaki bővebben szeretne olvasni a hisztamin intoleranciáról, ezt a cikket találtam a legátfogóbbnak azok számára, akik még a sötétben tapogatóznak.

Szerintem 8-10 éve tünetelek, úgyhogy végre fellélegeztem, hogy tudom mi a bajom, mert így tényleg céltudatosan lehet kezelni és foglalkozni a problémámmal.

Azok a rohadék tünetek

Egy időben állandóan puffadtam és ment a hasam, aztán évente néhány alkalommal csalánkiütésszerű viszkető, fájdalmas tüneteim voltak a talpamon, tavaly kb. képtelen voltam megemészteni az állati fehérjét, úgyhogy vegánként étkeztem kb 5 hónapig. A savanyúkáposztától 2 nap alatt szó szerint levedlett a tenyerem, a talpam és a térdem, aztán az elmúlt időszakban, amikor betelt a pohár állandóan szét vakartam magam bizonyos ételek elfogyasztása utána és akkor mutattam meg a nálamnál sokkal tapasztaltabb ismerősöknek, hogy vajon ez mi lehet...azonnal rávágták, hogy hisztamin. Az alapproblémám pedig az állandó hízás volt. Tök mindegy mennyire figyeltem oda, ha egy-egy péksütit becsempésztem az étkezésembe, az egy dolog, hogy jólesően majszoltam, cserében azonnal nekiálltam hízni és ez egyszerűen nem akart megállni.

Ki volt a segítségemre?

Ugye az ember azért vág bele nehezen, hogy feltérképezze, mi is lehet a baja, mert nem tudja kihez forduljon. Idén már bazi sokat szenvedtem a csípőmmel, több százezret költöttem feleslegesen, mire aztán szép lassan javulni kezdett az állapotom.

Ezzel nem akartam ugyanezt eljátszani, úgyhogy nagyon céltudatosan vágtam bele. Évekkel ezelőtt megismertem egy lányt egy "fogyiklubos" közösségben, aki hormonális problémákkal és kínai orvoslással foglalkozik és vele konzultáltam. Ő Puskás Noémi, aki segített elindulni az úton, egy vérvétellel, amit egy rövid "állapotfelmérés" után javasolt, mindenre kitérve.

Így derült ki, hogy a meglevő pajzsmirigy alulműködésem mellett, nemcsak hisztaminbontó enzimeim nincsenek, hanem egy pici IR-rel is gazdagabb lehetek, de ha helyreáll az egyensúly a szervezetemben, akkor tőle is elbúcsúzhatok.

Kaptam egy csomó tápkieget, amit napi 3szor szednem kell. Nem mondom, hogy nem volt egy kisebb vagyon, de úgy döntöttem, hogy most mindent felteszek egy lapra és tolom neki, ami a csövön kifér.

Ahogy megjöttek a tápkiegek, azonnal el is kezdtem a diétát. Nem mondom, hogy a jóllakottság-érzése kerít hatalmába minden étkezés után, de most az a legfontosabb, hogy minél hamarabb rendbe jöjjek. Persze a diéta csak egy aprócska szelet, ami tehermentesíti a szervezetet - nagyjából 6-8 hónapig kell a legszigorúbb diétát tartani - de összességében 1,5-2 évig is eltarthat, amíg hozzávetőlegesen helyre jöhet a szervezetem. 

A következő lépés pedig a gyökérok beazonosítása lesz, hiszen lehet csinálni a diétát, azonban ha nem kutatjuk fel mi is a valós probléma, akkor az bizony csak tüneti kezelés lesz.

Nagyon hamar megérkeztek az első pozitív "mellékhatások": rettenetesen rossz alvó voltam világ életemben, és most, gond nélkül végig alszom az éjszakát és kipihenten ébredek fel. A másik, amin még magam is meglepődtem az a fogyás volt. Persze, vastagon kalória deficitben vagyok, azonban 3 hét alatt 6 kilótól szabadultam meg, ami több mint lenyűgöző!

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fincsa-nindzsa.blog.hu/api/trackback/id/tr2016740272

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása