Fincsa-nindzsa

Dödölle - Az igazi zalai csemege

2013. június 13. - fincsanindzsa

Az elmúlt hetek során Edit a fülem rágta, hogy mikor is fogunk dödöllét készíteni, mert lecsapna egy kis kóstolóra. A dödölle, az igazi zalai csemege készítését még az exemtől tanultam meg néhány évvel ezelőtt, ami egy kiváló befektetés volt hosszútávon. Már vagy 1.5 éve nem ettem dödöllét, és szerintem ez volt az első alkalom, hogy egyedül készítettem el. Többnyire egyedül, ugyanis vannak olyan lépések, ahol erős férfikezekre van szükségem :) Természetesen megint egy kisebb falu étkeztetésének megfelelő mennyiséget csináltam, de ezt nézzétek el nekem, és ha kisebb adagot szeretnétek csinálni, ami szerintem 1 kiló krumpliból elegendő egy 4 fős családnak, akkor felezzétek a mennyiségeket.

Hozzávalók

2 kiló burgonya
2 kiló vöröshagyma
2-3 púpos tk. só
kb. fél kg liszt
víz
olaj

A krumplit hámozzuk és mossuk meg, majd karikázzuk fel. Tegyük fel annyi vízben főni, hogy teljesen ellepje a karikákat. Adjunk a vízhez 2-3 teáskanál sót, ízlésünk szerint. Én inkább mindent egy picit sósabban készítek, mert jobban kedvelem az intenzív ízeket.

1_9.JPG

A krumplit csak akkor kezdjük el főzni, ha a hagymákat már feldolgoztuk.

A hagymát pucoljuk meg és kockázzuk fel, tegyük egy jó nagy lábosba és olajjal locsoljuk meg, majd közepes lángon pároljuk-süssük barnára a hagymát.

6_1.JPG

Amíg a hagyma sül, kb. annyi időre van szükség, hogy a krumplikarikák megpuhuljanak. Ha úgy érezzük, hogy a krumpli kellően puha, krumplinyomóval törjük össze.

2_12.JPG

Alacsony hőfokra állítsuk a tűzhelyet, és folyamatos kevergetés mellett apránként adjuk hozzá a lisztet. Természetesen ez a mennyiség csak irányadó, hiszen nagyban befolyásolja, a krumpli és a liszt állagának minősége. Alapvetően egy sűrű masszát kell kapnunk, de egyben maradjon lágy. Vigyázzuk arra, hogy ne vigyük túlzásba a liszt használatát, mert túl lisztes lesz a z íze. Nekem a két kiló krumplimennyiség kb. fél kiló lisztet vett fel.

3_8.JPG

A krumplimasszából a sült hagymával együtt galuskákat formázunk és forró serpenyőben megpirítjuk.

4_8.JPG

5_3.JPG

A kész dödöllét fogyaszthatjuk húshoz is, de mivel szerintem annyira tömény és laktató önmagában is, főleg, ha szelünk rá egy kevés lila hagymát, locsolunk rá tejfölt és reszelünk rá egy csepp sajtot is.

Mennyei csemege.

Kedves régi cimborán, Kolo is véleményezte, és hozzá tette, hogy ők ezt hogy is szokták készíteni. Előtört belőle a hazafiasság :) 

És idézem is:

"A krumplis massza ugyanúgy készül, mint az írásban. A hagyma mennyisége kevesebb. Zsíron, vagy olajon abálsz hagymát, a masszát mondjuk egy mélytányérban szétteríted, ne legyen túl vékony, teszel rá az abált hagymából ízlés szerint, kicsit belenyomkodod a masszába, és a tányérból szaggatod ki a dödöllét egy evőkanállal. Aztán ezt meg lehet pirítani, kap egy ropogósabb burkot, de nálunk a sima, pirítás nélküli, lágy dödölle a nyerő. Ezt lehet enni tejföllel, pörkölttel. Én, ha pörköltről van szó, a vadpörköltet favorizálom, mondjuk szarvasból vagy őzből. Jó étvágyat!"

 

Szóval aki bátor, és van hely a hasában, akkor pörkölttel kísérje le, szerintem nem bánja meg :)

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fincsa-nindzsa.blog.hu/api/trackback/id/tr184911267

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása