Fincsa-nindzsa

Házi főzésű gyömbéres sárgabaracklekvár (Lekvárkülönlegesség)

2012. július 16. - fincsanindzsa

Már tavaly is gondolkoztam azon, hogy lekvárt kellene főzni. De mivel mindig a nagymamám és anyukám teszi ezt, eddig nem éreztem rá különösebb ingert, hogy saját magam vegyem kézben a lekvárfőzést. Sokkal kényelmesebb volt csak fogyasztóként élvezni a jó kis hazai ízeket. Otthon többnyire barack- szilvia-, ribizli- és meggylekvár szokott készülni. Viszont úgy gondoltam, hogy nem feltétlenül szeretnék a szokványos ízeknél maradni, ezért olvasgattam keresgéltem, mit mivel tudnék összepárosítani ízben. Természetesen megint későn kaptam észbe, így az eperlekvárról idén is lemaradtam. A sort most a sárgabarack lekivel kezdem, de nemcsak a hagyományos verziót készítettem el, hanem néhány üveget beízesítettem mézeskalácsfűszerrel, pár üveget pedig friss, reszelt gyömbérrel bolondítottam meg. Próbáljátok ki, ki-ki ízlése szerint. Az alaprecept anyukám receptje alapján.

Hozzávalók

4kg hámozott, magozott sárgabarack
25-35dkg cukor (kilónként, a barack édességétől függően)
1 csapott kávéskanálnyi szalicil
mézeskalács fűszerkeverék
reszelt gyömbér

Forraljunk vizet, közben mossuk meg a barackokat és tegyük egy műanyag lavórba. Ha a víz felforr, forrázzuk le a barackot, hagyjuk néhány percig állni a barackokat a forró vízben, majd öntsük le róla. Ezek után a barack héját késsel húzzuk le, majd magozzuk ki a barackot. Ha túl sok rajta a víz, akkor öntsük le róla. Használjunk gumikesztyűt a hámozáshoz, mert így kevésbé bántja a forróság a kezünket, illetve a barack sem színezi el.

A tisztított, héj és mag nélküli barackot tegyük egy fém edénybe, mérjük le, mennyi a súlya (természetesen az edény nélkül), majd ennek megfelelően adagoljunk hozzá cukrot. Én 30dkg-t használtam fel kilónként. Keverjük bele a kimért cukrot, majd fedjük le. Hagyjuk pihentetni egy napot.

1_47.jpg

Én másnap este főztem meg. Folyamatos kavargatás mellett kezdjük el főzni a lekvárt, nehogy leégjen a cukor. Ne lepődjünk meg, a cukor miatt „levet” fog ereszteni, és vizesnek fog tűnni. Forraljuk fel, majd forrástól számítva 15-20 percig főzzük még. Ezen idő elteltével, adjunk hozzá egy kávéskanálnyi szalicilt, amivel tartósítjuk a lekvárunkat. Főzzük még néhány percig.

2_32.jpg

Amíg fő a lekvárunk, főzzük ki az üvegeket forró vízben, majd csepegtessük le, és teljesen szárazra töröljük el. Figyeljünk, hogy a belsejében egy csepp víz se maradjon, ugyanis attól megromolhat. Melegítsünk vizet, egy tepsibe állítsuk bele a befőttesüvegeket, majd a meleg vizet öntsük az üvegek alá. Így biztosítjuk, hogy az üvegek nem robbannak szét, amint belemerjük a forró lekvárt.

Ha ezzel megvagyunk, merőkanállal merjük teli az üvegeket. Ha szeretjük az új ízeket, próbáljunk ki különböző ízesítéseket. Mivel nem voltam benne biztos, hogy jól fog elsülni, ezért kis üvegekben teszteltem az ízesítést.

3_15.jpg

A mézeskalácsos fűszerkeverékből 1/3 csapott teáskanálnyit tettem a kis tormásüvegnyi lekvárhoz, míg a reszelt gyömbérrel nem volta ennyire óvatos. Ott a kb 3-3,5dl-es üveghez egy teáskanálnyi gyömbért adtam, ami igazán intenzív ízt biztosít a lekváromnak. Ha kevésbé vagyunk merészek, kisebb mennyiségeket is fel lehet használni.

4_9.jpg

Hagyjuk a lekvárunkat teljesen kihűlni, mielőtt celofánnal, befőttesgumival és a tetejével lefedjük. 

A bejegyzés trackback címe:

https://fincsa-nindzsa.blog.hu/api/trackback/id/tr604661062

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása