Fincsa-nindzsa

Őszibaracklekvár

2012. szeptember 01. - fincsanindzsa

A hétvége, mint mindig, nem telik el nyomtalanul, és ezt a blogot olvasók is láthatják. Ma nem voltam túl aktív, mert „csak” lekvárt főztem és egy torta készült el, ami nem az én érdemem, csak az ötlete. Azért ha összességében nézzük több, mint 10 kiló barackot főztem meg. Azért nem ekkora mennyiséghez fogom megadni az adagokat, hanem kb. fele ennyihez, amiből kb. 3 liter lekvár készül el.

Hozzávalók

6kiló őszinbarack (ebből 5kiló marad magozás és héj nélkül)
kilónként 10-15dkg cukor
1 csapott kávéskanálnyi szalicil
3 csomag Haas  lekvárzselésítő

1_107.jpg

Forraljunk vizet, közben a barackokat egy nagy lavórba rakjuk. Ha a víz felforr, forrázzuk le a barackot, hagyjuk néhány percig állni a forró vízben, majd öntsük le róla. Ezek után a barack héját késsel húzzuk le, majd magozzuk ki. Ha túl sok rajta a víz, akkor öntsük le róla. Használjunk gumikesztyűt a hámozáshoz, mert így kevésbé bántja a forróság a kezünket, illetve a barack sem színezi el a körmeinket. A megtisztított barackot kockázzuk fel, és tegyük egy lábosba, amit már előzetesen lemértünk.

2_69.jpg

Amikor a cukrot adagoljuk hozzá, mindig a nettó súlyához mérjük ki, amit már lekvárnak szánunk, ne ahhoz, amit megvásároltunk a boltban. Nagyon pórul jártam, mert anyukám azt mondta, hogy 30-40 deka mehet kilónként. Gondoltam ennyi cukor azért nagyon sok, így felére csökkentettem a mennyiséget, így kilónként csak 20 dekát adagoltam hozzá. Még szerencse, hogy így csak 5 kilót főztem meg, mert majdnem összeragadt tőle a szám, olyan édes volt. Így más ötletem nem maradt, apránként belecsavartam két citrom levét.

Aztán a második nekifutásra már okosabb voltam, és csak 10 dekát raktam kilónként, és ez bizonyult a legideálisabbnak. Természetesen ez a mennyiség a barack édességének a függvénye is, ezért ha úgy érzitek, nektek nem elegendő, akkor egy kevés cukrot főzzetek bele mente közben.

De térjünk vissza a cukorhoz: Keverjük a barackhoz a kimért cukrot, majd fedjük le. Hagyjuk pihentetni egy napot, vagy egy éjszakát.

Most úgy csináltam – legalábbis az első eresztést, hogy este leforráztam, meghámoztam, felkockáztam, és lecukroztam. Reggel pedig irány a tűzre. Ezzel az volt a gond, hogy mivel kockák voltak, ezért jóval több idő kellett ahhoz, hogy szétfőjön.

A második körben a lecukrozás után botmixerrel lezúztam a barackot, majd azonnal nekiálltam főzni. Kb. a fele idő kellett a kész állapot eléréséig.

Folyamatos kavargatás mellett kezdjük el főzni a lekvárt, nehogy leégjen a cukor! Ezt tényleg szigorúan tartsuk be, mert reggel – még szerencse, hogy két lábosban tettem fel kb. 10 kiló barackot – kb. 10 percig mással foglalkoztam, és meg is lett az eredménye. Leégett lábos (kuka), égett ízű barack (kuka) és egy hatalmas krokodilkönnyhullatás.

Ezért, MINDIG MINDEN KÖRÜLMÉNY KÖZÖTT álljunk a tűz mellett és KAVARGASSUK!!! Ezt nem tudom eléggé kihangsúlyozni :)

Amikor elkezd forrni, tegyük bele a zselésítőszert. És főzzük tovább, amíg nem látjuk, hogy kezd a mennyisége összemenni – ergo elfő belőle a víz. Tegyünk egy kanálpróbát, hogy megállapítsuk, elkészült-e: Egy kiskanálnyit merjünk, hagyjuk kihűlni, majd kezdjük el kicsorgatni a kanálból a lekvárt. Ha alig akar lefolyni, akkor elkészültünk.

Amíg fő a lekvárunk, főzzük ki az üvegeket forró vízben, majd csepegtessük le, és teljesen szárazra töröljük el. Figyeljünk, hogy a belsejében egy csepp víz se maradjon, ugyanis attól megromolhat. Melegítsünk vizet, egy tepsibe állítsuk bele a befőttesüvegeket, majd a meleg vizet öntsük az üvegek alá. Így biztosítjuk, hogy az üvegek nem robbannak szét, amint belemerjük a forró lekvárt.

Ha ezzel megvagyunk, merőkanállal merjük teli az üvegeket.

3_35.jpg

Hagyjuk a lekvárunkat teljesen kihűlni, mielőtt celofánnal, befőttesgumival és a tetejével lefedjük. (Bár vettem befőttesgumit és celofánt, úgy gondolom, kevésbé jól szigetel, mintha csak a tetőt csavarnánk rá. Így én az utóbbit alkalmazom.

Ebből az 6 kilós mennyiségből, kb. 3 liter baracklekvár készül.

A bejegyzés trackback címe:

https://fincsa-nindzsa.blog.hu/api/trackback/id/tr224746319

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása